Verbinding als fundament van leiderschap

Waarom echt begrijpen van anderen cruciaal is voor effectief bestuur

Leiderschap begint met een fundamentele keuze: ga ik uit van wantrouwen of van vertrouwen? Deze keuze bepaalt hoe u als bestuurder functioneert en welke resultaten u behaalt.

 

Mijn mensbeeld als uitgangspunt

In mijn werk ga ik ervan uit dat ieder mens zich wil ontplooien, zijn steentje wil bijdragen aan de organisatie en zijn talent wil benutten. Ik heb vertrouwen in al mijn collega’s. Dat vertrouwen definieer ik als de bereidheid om het risico te lopen teleurgesteld te worden doordat het gedrag van een ander niet overeenkomt met mijn verwachting.

Dit onderscheidt vertrouwen van garanties. Bij vertrouwen bestaat een grote mate van vrijheid. Ik verwacht bepaald gedrag, maar iemand kan daar om goede redenen van afwijken. Wel rust er dan een zware verantwoordelijkheid op die persoon om uit te leggen waarom.

 

Verbinding zoeken met anderen

Echte verbinding ontstaat wanneer u oprecht geïnteresseerd bent in wat anderen drijft. Waarom vinden zij wat ze vinden? Wat beweegt hen om te doen wat ze doen? Deze benadering sluit aan bij de filosofie van Emmanuel Levinas, die stelt dat we ons moeten verdiepen in de ander om te begrijpen wat hem beweegt.

 

Praktische principes voor verbinding:

  • NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander – blijf vragen stellen
  • Zoek naar de waarden die onder standpunten liggen
  • Voer dialogen die verder gaan dan actuele problemen
  • Ga nooit te snel tot een oordeel over

 

Van problemen naar waarden

Veel gesprekken in organisaties blijven steken in het bespreken van problemen en symptomen. Echte verbinding ontstaat wanneer u doorpraat tot de onderliggende waarden. Waarom vindt de OR dat voorstel problematisch? Wat zit er achter de zorgen van de Raad van Toezicht?

Door deze dialoog over waarden en uitgangspunten aan te gaan, creëert u de basis voor duurzame verbinding en effectieve samenwerking.

 

De impact op uw organisatie

Wanneer u als bestuurder deze benadering hanteert, heeft dat direct effect op de cultuur van uw organisatie. Medewerkers voelen zich gezien en gehoord. Besluitvorming wordt gedragen door meer mensen. Implementatie van beleid gaat soepeler omdat er meer begrip is voor de achterliggende redenen.

In de volgende blogpost gaan we kijken naar hoe u verschillende instituties binnen uw organisatie kunt betrekken bij het leiderschap.